Het Toyota Logo wordt omgegooid
Toyota heeft voor het eerst sinds 2009 een nieuw logo onthuld. Niet alleen heeft het merk het beroemde rood laten vallen ten gunste van een monochroom kleurenpalet, het heeft ook de gewaagde stap genomen om het woord Toyota helemaal te verwijderen – een indicatie van een niveau van vertrouwen in het merk zoals dat door mensen als Apple, Mercedes en Nike wordt gedaan.
De nieuwe look is volgens de logo ontwerper vooral gericht op “het up-to-date brengen van de merkidentiteit, maar het voorbereiden ervan voor de komende jaren”. Bij het nieuwe logo hoort een op maat gemaakte typografie: Toyota Type, te gebruiken in het hele merk.
Terwijl het basisontwerp van het logo hetzelfde blijft, is het logo getransformeerd in een 2D plat ontwerp, om de overgang over de digitale platforms te helpen.
Toyota’s website zegt dat Toyota streeft naar een logo dat “benaderbaar, menselijk en zeer technisch, en gewetensvol is ontworpen”.
De nieuwe merkidentiteit van het automerk moet in heel Europa in praktijk worden gebracht, met als doel een “meer premium gevoel” te creëren en tegelijkertijd de merkarchitectuur te vereenvoudigen”, aldus Beckett, de logo ontwerper.