Waarom is een logo belangrijk voor een bedrijf?
Waarom is een logo belangrijk voor een bedrijf?
Als je alle factoren overweegt die een rol spelen bij het opbouwen van een bedrijf, lijkt het maken van een logo misschien niet de hoogste prioriteit te hebben.
“Misschien heb ik zelfs helemaal geen logo nodig,” fluistert een stemmetje in je achterhoofd.
Luister niet naar dat stemmetje; hij kan het mis hebben, dat heeft ‘ie ook. Het hebben van een logo is een integraal onderdeel van het succesvol maken van je merk – net zo belangrijk als het hebben van hoogwaardige producten en positieve verwijzingen.
Het grijpt de aandacht
De aandachtsspanne is tegenwoordig kort – vooral die van de consument. Zoals de zaken er nu voor staan, hebben bedrijven ongeveer 2 seconden om potentiële klanten ervan te overtuigen dat hun producten enige overweging waard zijn.
Een logo kan snel de aandacht van kijkers trekken en de kernwaarden van een bedrijf op een interessante manier overbrengen. Die korte aandachtsspanne – je weet wel, die waardoor consumenten je bedrijf op zijn uiterlijk beoordelen – kan in je voordeel werken, als je een degelijk logo hebt dat voor je bedrijf spreekt.
Het maakt een sterke eerste indruk
Je hebt één kans om dit goed te doen. Een logo is de eerste kennismaking van een bedrijf met de consument. Als het goed ontworpen is, kan het de belangstelling van het publiek wekken en hen uitnodigen meer over het bedrijf te weten te komen; zo niet, dan heb je net een potentiële klantenkring van je vervreemd.
Deze eerste indruk is je manier om onmiddellijk eigenaarschap over te brengen over het (de) product(en) die je verkoopt of de niche die je domineert. Het logo introduceert je bedrijf als een autoriteit vanaf het begin.
Het is de basis van je merkidentiteit
Succesvolle branding gaat over het vertellen van een verhaal dat de emoties van klanten zal beïnvloeden – heel eenvoudig. En hoewel het waar is dat logo ontwerp slechts een deel is van het merk van een bedrijf, dient het als de basis voor het hele verhaal waarop het merk gebouwd is.
Kleuren, tinten, lettertypes – dit alles wordt bepaald door het verhaal dat je probeert te vertellen, en je logo zet de toon voor dit verhaal. Deze elementen vertalen zich later van je logo naar al je branding materialen – briefpapier, visitekaartjes, landingspagina’s, noem maar op – waardoor een concrete, verkoopbare merkidentiteit ontstaat.