Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wat betekent geel in design?

Wat betekent geel in design?

Je kleurkeuzes kunnen een immense invloed hebben op de doeltreffendheid van je ontwerp. Verschillende kleuren en zelfs schakeringen van een kleur hebben verschillende associaties die je kunt gebruiken om een boodschap over te brengen – maar dat kan alleen als je de verschillende betekenissen van kleuren kent.

De kleur van zonneschijn, geel brengt positieve gevoelens teweeg. Vreugde, geluk, en hoop liggen allemaal binnen het domein van geel. Het kan zelfvertrouwen stimuleren, nieuwsgierigheid wekken, en zelfs het leerproces verbeteren. Er is gewoon iets met geel dat ons logisch en positief doet denken.

Wat een geel logo zegt over je merk

Geel wordt geassocieerd met geluk en optimisme, wat geen verrassing mag zijn voor iedereen die ooit een klassiek “smiley gezichtje” heeft gezien. Het wordt ook gezien als vrolijk en warm, wat communicatie aanmoedigt. Keerzijde is dat geel soms ook geassocieerd wordt met voorzichtigheid, zoals op verkeersborden en verkeerslichten. Het kan ook vermoeide ogen veroorzaken, en van felle tinten is bekend dat ze baby’s aan het huilen maken.

Een geel logo laat zien dat je bedrijf positief en vriendelijk is. Het kan gebruikt worden om de aandacht van etalagekopers te trekken en een gevoel van geluk over te brengen. Zorg er alleen voor dat je een tint kiest die de ogen van de kijkers niet belast.

Geel is een geweldige accentkleur die de aandacht trekt en mensen een optimistisch gevoel kan geven over de belangrijke delen van je boodschap. Maar gebruik het spaarzaam – te veel geel en je ontwerp kan verontrustend worden. De nadruk van geel op rationaliteit kan mensen overdreven kritisch maken.

Maar tegelijk kan geel angstige en ongemakkelijke gevoelens veroorzaken.

Veel geel impliceert dat er riskante zaken gebeuren. Denk aan waarschuwingsborden of potentieel gevaarlijke dieren, zoals wespen. Beide gebruiken geel om aan te geven dat je afstand moet houden.

Er is nog een belangrijke associatie met geel waar je je bewust van moet zijn: veel mensen vinden geel kinderachtig. Stel dat je een brochure ontwerpt voor een verfijnd luxeproduct, dan kun je het beter vermijden. Tenzij je natuurlijk gaat voor een goudgeel dat rijkdom impliceert. Ontdek meer tips om je ontwerp projecten te helpen verbeteren.

Geef een antwoord