De populariteit van het Supreme logo
De populariteit van het Supreme logo
In het logo van Supreme staat de naam van het bedrijf in vet, futura, schuin lettertype, omgeven door een felrood kader. Het is een eenvoudig ontwerp, maar toch is de agressieve combinatie van het lettertype en het kleurenschema er een die een boodschap van rebellie en anti-autoriteit uitzendt die bij de klanten van Supreme weerklank vindt.
Dit mag natuurlijk weinig verbazing wekken als je ziet dat de artistieke stijl waar het logo op gebouwd is zorgvuldig ontwikkeld werd door een kunstenares die de bedoeling had dat het precies die boodschap zou uitdragen, of ze nu de bedoeling had dat haar stijl uiteindelijk het gezicht van een zeer populair kledingmerk zou worden of niet.
Hoewel het jammer is dat Barbara Kruger’s werk gebruikt werd op een manier die ze niet goedkeurde, moet ook opgemerkt worden dat het toe-eigenen van de stijlen van andere kunstenaars en merken enigszins gebruikelijk is in de schaatskledingmarkt, en Supreme is niet het enige merk in deze industrie dat zijn logo op deze manier ontwerpt. Dat is niet bedoeld om de toe-eigening van Kruger’s stijl goed te praten, maar wel om te zeggen dat Supreme zeker niet buiten de norm handelde toen ze een logo ontwierpen met ontwerp-elementen die niet helemaal van henzelf waren.
In de loop der jaren heeft het Supreme logo een enorme vertegenwoordiging in de popcultuur gekend
Beroemdheden variërend van NFL wide receiver Odell Beckham Jr. tot Justin Bieber zijn allemaal gespot terwijl ze kleding droegen met het Supreme logo, en Supreme heeft samengewerkt met een even grote verscheidenheid aan beroemdheden om fotoshoots te maken met hun logo, waaronder Michael Jordan, Lady Gaga, Mike Tyson, Neil Young, en nog veel meer.
Steeds op zoek naar mogelijkheden om de herkenbaarheid en populariteit van hun logo nog verder te laten groeien, heeft Supreme zich beziggehouden met een aantal stunts en artistieke ondernemingen waarbij hun logo het middelpunt was, waaronder een samenwerking met een Britse artiest die graancirkels maakt om op een geheime plaats in Californië een enorme graancirkel te maken met het Supreme logo. De graancirkel figureerde vervolgens in een korte film die het bedrijf produceerde, genaamd Crop Circles.
Onlangs deed het Supreme logo weer eens zijn ronde in het nieuws, waarbij het controverse aanwakkerde op een manier die op dit moment bijna passend lijkt voor het merk. Deze keer echter betreft de controverse de NBA speler J.R. Smith, die van de NBA te horen kreeg dat hij zijn tatoeage van het Supreme logo tijdens wedstrijden zou moeten bedekken of een boete van de bond zou krijgen wegens het promoten van een merk van derden tijdens wedstrijden. Smith heeft echter laten weten dat hij niet van plan is de tatoeage te bedekken, en Supreme is ongetwijfeld blij met zowel de extra publiciteit als de rebelse houding die perfect in hun algemene boodschap past.
Bron: https://blog.logomyway.com/a-look-at-the-supreme-logo-and-they-got-started/