Social media logo’s uitgelicht (1/2)
Social media is niet meer weg te denken uit de huidige tijd! In deze tweedelige serie zoomen we in op de logo’s van verschillende bekende netwerken. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Twitter, Facebook en Snapchat. Welke logo’s van sociale media zou jij zo na kunnen tekenen? Het gebruik van de verschillende kleuren in deze logo ontwerpen is vaak niet voor niets. Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van LinkedIn. Dit netwerk focust zich met name op de zakelijke kant. Blauw is een kleur die geassocieerd wordt met professionaliteit, betrouwbaarheid en autoriteit. Kenmerken die passen bij het zakenleven. Daar waar bijvoorbeeld Snapchat kiest voor een geel logo.
Het logo van Snapchat nader bekeken
Wanneer je inzoomt op het logo van Snapchat vallen twee zaken op: de felle kleur van het logo en het gebruikte symbool van een spook. Met dit spookje doelt Snapchat op het feit, dat foto’s en video’s maar voor tijd zichtbaar zijn. Het is doorgaans niet mogelijk om een foto nog eens te bekijken. Net zoals een spookje ook snel weer verdwijnt! De felle kleur past goed bij de doelgroep van dit netwerk. Daarbij trekt het aan, omdat geel vaak geassocieerd wordt met energie, met jeugdigheid en met warmte.
Inzoomen op het logo van Instagram
Een ander bekend netwerk is Instagram. Hier worden foto’s en video’s gedeeld, die middels tags gedeeld kunnen worden met anderen. Het logo van Instagram heeft de vorm van een camera. Rechtsboven vind je de flitser, in het midden de lens. Het past hierdoor perfect bij het doel van Instagram. Net als bij het Snapchat logo, heeft ook het logo van Instagram een opvallende kleur. Hierbij is gekozen voor een combinatie van geel, oranje en donkerroze. De kleuren lopen in elkaar over, wat een heel speels effect aan het logo geeft.