Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het verhaal achter het Ferrari logo

Het Ferarri logo met het steigerende paard, hoewel niet iedereen zoveel geld heeft om ook echt een auto met dat logo te komen herkennen we hem allemaal. Maar waarom staat er eigenlijk een paard op het logo van het Italiaanse automerk? Wil jij ook zo’n luxe logo laten ontwerpen? Neem dan contact met ons op!

Francesco Baracca

Het begon allemaal in de lucht bij Francesco Baracca. Hij was een nationale held tijdens de eerste wereldoorlog in de calvarie. Francesco zag het paard op een vliegtuig van een Duitser die was neergeschoten tijdens de oorlog. De familie Baracca was een welgestelde familie en bezat een stal vol met paarden. Francesco had zijn liefde voor paarden van huis uit meegekregen. Hij schilderde niet veel later ook een paard op zijn eigen vechtvliegtuig. In 1923 ontmoette Enzo Ferrari de ouders van Francesco. De moeder van Francesco wilde graag dat Enzo het paard zou gebruiken op zijn auto’s, omdat het symbool geluk bracht. Enzo volgde haar advies en het steigerende paard werd het uitgangspunt voor zijn nieuwe logo.

Het Ferrari Logo

Enzo Ferrari maakte wel wat aanpassingen. Het paard dat Baracca had geschilderd was rood en de achtergrond was een wolk. Ferrari koos voor een zwarte kleur, omdat het de kleur is van verdriet. Baracca stierf vrij plotseling na 34 missies in het leger en liet zijn familie met groot verdriet achter. De paarden waren ook verschillend in de staart. Ferrari koos voor een staart die naar boven wees, terwijl bij het originele ontwerp de staart naar beneden wees. Het paard is tevens een symbool van kracht. Dit is de interpretatie die de meeste Ferrari fans hebben met het logo. Ferrari voegde er de kleur van zijn geboortestad Modena aan toe, kanarie geel. Hier tegenover staan rode, groene en witte strepen. Deze kleuren worden gebruikt, omdat het de nationale kleuren zijn van Italië.

Geluk en elegantie

Het Ferrari logo werd in het begin gebruikt voor het Ferrari race team en zoals de familie Baracca beloofde, bracht het logo veel geluk. Het logo werd snel een symbool van stijl, elegantie en goede resultaten. Deze branding heeft Ferrari jaren toegepast. Dit heeft geresulteerd in een imago waar mensen zich makkelijk mee kunnen identificeren.

Wat vind jij van het Ferarri logo? Laat het ons weten in de comments!

Geef een antwoord