Waaruit bestaat een huisstijl?
Een huisstijl is onmisbaar voor iedere organisatie! Je wilt er zeker van zijn, dat mensen direct herkennen van wie een factuur of offerte afkomstig is. Daarbij wil je ook online zichtbaar zijn met een website en kanalen op sociale media. Wist je dat consumenten gemiddeld genomen zeven contactmoment nodig hebben, voordat zij een aankoop doen? Reden genoeg om voldoende aandacht aan je huisstijl ontwerpen te besteden.
Onderdelen van een professionele huisstijl
Vaak bestaat een professionele huisstijl uit meerdere onderdelen. Een van de belangrijkste onderdelen is het logo. Logo’s komen immers overal terug. Zo vind je een logo vaak op fysieke visitekaartjes, op de website, op kanalen op sociale media, op briefpapier, enzovoorts. Ook deze afzonderlijke producten hebben een eigen ontwerp nodig.
Huisstijlen bestaan uit verschillende elementen
Om tot het ontwerp van de verschillende onderdelen van een huisstijl te komen, dien je over diverse zaken na te denken. Onderstaand vind je hier een overzicht van:
- Het logo van je organisatie
- De manier waarop de bedrijfsnaam geschreven wordt
- De typografie in de huisstijl
- Het gebruik van een kleurenwaaier
- Een vast sjabloon voor documenten
- Een vaste keuze voor een bepaalde papiersoort
Het is bovenal belangrijk dat de huisstijl qua kleuren en opmaak aansluit bij de identiteit van je organisatie. Daarbij moet er een duidelijke eenheid zichtbaar zijn in de onderdelen van je huisstijl. Mensen hebben vaak bepaalde associaties bij kleuren. Houd hier rekening mee, wanneer je de kleurenwaaier voor je huisstijl bepaalt.
Hulp bij de ontwikkeling van een huisstijl
Het kan verstandig zijn om hulp in te schakelen bij de ontwikkeling van een huisstijl. Je wilt er immers zeker van zijn, dat de verschillende onderdelen van een hoge kwaliteit zijn. Een logo mag niet ineens onleesbaar worden als je deze in verkleinde vorm op een website toont.