Het Lego logo uitgelicht: wat maakt het logo uniek?
Door andere logo’s te bestuderen, doe je inspiratie op voor je eigen logo. Daarbij zal je in deze logo’s elementen opmerken, die het succes van bedrijven verklaren. Hoe meer een logo opvalt, hoe groter de kans ook is dat klanten voor het bedrijf zullen kiezen. Daarbij maakt dit het voor klanten makkelijker om het logo te onthouden. In dit artikel zoomen we in op het logo van Lego. Wat valt op aan het logo ontwerp? Welke elementen zou je ook in je eigen logo terug kunnen brengen?
Opvallende combinatie van kleuren in het Lego logo
Een van de aspecten die direct op zal vallen bij het bekijken van het Lego logo, is de combinatie van kleuren. In het logo zijn de kleuren zwart, wit, geel en rood gebruikt. Zowel de combinatie van zwart en wit in de tekst, als het gele randje om de tekst met de rode achtergrond zijn contrasterend. Het maakt dat het logo direct op zal vallen, als je deze vergelijkt met logo’s van andere speelgoedbedrijven. Daarbij wekt de combinatie van rood met geel positieve associaties op. Denk aan gezelligheid, de kindertijd, warmte, enzovoorts.
Een speels tintje in het lettertype
Naast de unieke combinatie van kleuren in dit logo, is ook het lettertype opvallend. In het Lego logo wordt een speels lettertype gebruikt, welke relatief dik is. Dit biedt het voordeel, dat het logo ook goed leesbaar is wanneer deze verkleind wordt. Naast het feit dat het lettertype speels is, heeft men ervoor gekozen om dit schuin te drukken. Het past hiermee perfect bij de speelsheid van de doelgroep van Lego: kinderen.
Geen symbool in het Lego logo
Tot slot is het belangrijk om op te merken, dat in dit logo geen symbool gebruikt is. Uit het logo haal je niet direct, welke diensten of producten Lego aanbiedt. Toch weet iedereen tegenwoordig wat Lego voor producten in haar assortiment heeft. Het geeft aan, dat een symbool niet altijd noodzakelijk is.