Is een paars logo laten ontwerpen een interessante overweging?
Wellicht heb je eerder al gelezen, dat een logo uniek moet zijn. Generieke logo’s zijn makkelijker te ontwerpen, maar leveren je uiteindelijk een beperkter resultaat op. Dit verschil zit onder meer in het feit, dat generieke logo’s minder lang blijven hangen bij mensen. Des te langer het logo blijft hangen, des te groter zal je naamsbekendheid na verloop van tijd zijn. Een van de manieren om je logo uniek te maken, is het gebruik van een kleur als paars. Dit zal niet de kleur zijn waar je als eerste aan denkt. Toch zijn er veel bedrijven die voor een paars logo hebben gekozen. Waar dien je rekening mee te houden bij paarse logo ontwerpen? In dit artikel vertellen we het je!
Warme associaties bij een paars logo
Paars wordt vaak gezien als een warme kleur. Daarbij associëren veel mensen paars met vrouwen, mede doordat het de lievelingskleur is van veel vrouwen. Ook wordt paars vaak geassocieerd met trouw. Iets wat indirect gekoppeld kan worden aan een gevoel van betrouwbaarheid. Welke associaties heb jij bij de kleur paars?
Deze associaties maakt dat deze kleur voor het ene bedrijf interessanter zal zijn dan voor het anderen. De keuze van een paars logo door bijvoorbeeld Hallmark valt te verklaren door het feit, dat voornamelijk vrouwen kaarten versturen. Een vrouw zal zich al snel aangetrokken voelen tot de paarse kleur van dit merk.
Onderscheid je met een opvallende kleur
Hallmark is vanzelfsprekend niet het enige bedrijf met een paars logo. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de logo’s van Cadbury, Monster, Wonka en Yahoo! Ook FedEx gebruikt de kleur paars in haar logo. Opvallend is dat het paars hierbij gecombineerd wordt met oranje. Deze combinatie van contrasterende kleuren maakt dat het logo van FedEx direct opvalt.