De eerste echte rebranding voor Twitch
Twitch is een mediagigant met een bijna ondoorgrondelijke positie binnen de gamewereld. De dienst die nu eigendom van Amazon is, werd bekend als streamers-platform, mensen die videogames spelen terwijl ze praten over hun leven. Dit kleine idee is uitgegroeid tot een netwerk van bijna 50.000 kanalen en meer dan een miljoen mensen die per seconde kijken. Door deze groei zat een rebranding er echt aan te komen, vandaar dat ze er voor hebben gekozen om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen.
De community bereiken
Twitch lanceert nu een gedurfd, geüpdatet merk om de aandacht te vestigen op die community. Hoe doen ze dit? Het bedrijf bouwde een nieuw merksysteem met verschillende logo’s op die een identiteitsspectrum op poten zetten. Aan de ene kant is het Twitch, het pixelachtige paarse bedrijf, met zijn bekende block logo. In het midden is het Twitch logo vermengd met de kleuren van elke individuele streamer. En aan de andere kant is het Twitch logo weergegeven als een veranderende regenboog, het merk en de gebruikers worden hierdoor één grote groep. Het nieuwe merk wordt gelanceerd met een grote reclamecampagne, de eerste in de geschiedenis van Twitch. De slogan? “You’re already one of us.”
“Het was echt een interessant project”, herinnert Sam Johnson, creatief directeur bij Twitch, zich. “We zijn een merk van miljoenen verschillende merken – hoe brengen we de uniciteit en de levendigheid van die makers in balans, tillen we hun op maat gemaakte identiteiten op, maar hebben we een consistente identiteit voor onszelf? Het werk begon met een eenvoudige ingreep. Met de hulp van brandingbureau Collins heeft Twitch het Twitch-logo op pixelniveau opnieuw bewerkt en geoptimaliseerd, waardoor het logo op pixelniveau licht gestroomlijnd werd en de letters zich met wit vulden. Volgens het team, wilden ze dit oude Twitch-logo niet zomaar wegdoen. Van daaruit ontwikkelde het team een nieuw, tweekleurig logo, ontworpen voor hun streamers. Op de Twitch landingspagina kan elke streamer zijn eigen kleurenschema kiezen, veel grote Twitch streamers hebben hun eigen logo’s en sponsoring die onafhankelijk zijn van Twitch zelf. Dit logo zal letterlijk de twee werelden bij elkaar brengen, precies wat nodig is voor zo’n groot platform.