Wat is de toekomst van logo ontwerp in 2022?
Wat is de toekomst van logo ontwerp in 2022?
Een paar jaar geleden voorspelden wij, en meerdere logo ontwerpers dat logo ontwerp steeds belangrijker zou worden naarmate branding steeds belangrijker werd voor de groei van een startup. In een wereld waar de “wees gewoon jezelf!” aanpak meer dan ooit wordt gewaardeerd, zien we dit ook terug in logo designs. Logo’s zijn in 2022 immers de herkenningstekens van een merk, het belangrijkste onderdeel van branding als het erom gaat de kloof tussen consument en bedrijf te overbruggen.
Minimalisme in 2022
Dit lijkt een eenvoudige voorspelling – misschien zelfs minimaal, als je begrijpt wat we bedoelen – en het is niet moeilijk voor te stellen dat hij uitkomt. Bij LogoLove zien we een groeiende tendens naar minimalisme op veel gebieden van branding. Het is niet moeilijk te zien waarom; hoe simpeler een logo is, hoe gemakkelijker het zowel te kopiëren als te onthouden is.
Minimalistische logo’s lijken in 2022 gemakkelijk te maken, maar dat kan bedrieglijk zijn. Het kan een professionele logo ontwerper of logobedenker verscheidene herhalingen kosten om iets te krijgen dat thuis raakt. En met hoe overweldigend alles tegenwoordig lijkt te zijn, kan het contra-intuïtief zijn om overdadige, ingewikkelde logo’s in de mix te gooien.
Minimalistische logo’s werken niet voor iedereen, maar als algemene regel zien we dat een vereenvoudigd, uitgeklede logo voor de meeste bedrijven meer kans maakt om effectief te zijn. Voor al het andere hebben we de andere drie toptrends, die minimalisme nemen en het uit het water blazen.
Het is een feit dat logo’s hier zijn om ook in 2022 te blijven, maar de stijlen en trends die bij ontwerpbeslissingen een rol spelen kunnen vandaag hier zijn en morgen verdwenen. We hebben het over het maken van een logo ontwerp dat echt “tijdloos” is, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
En trends zijn niet voor niets trends. Ze zijn opvallend, expressief, en gedenkwaardig. Ze kunnen jouw onderneming naar het volgende niveau tillen.
Of je er al dan niet voor kiest een vernieuwing of trend in logo ontwerp te volgen is aan jou – maar de toekomst van je eigen merk kan er vanaf hangen.