Wat is het verschil tussen logo ontwerp en branding? Deel 2
Wat is het verschil tussen logo ontwerp en branding? Deel 2
Het is een deel van je merkidentiteit
Het logo van je merk of organisatie maakt deel uit van je (visuele) merkidentiteit. Dit is heel belangrijk omdat het een van de belangrijkste hulpmiddelen wordt om je merknaam, waarden en persoonlijkheid grafisch weer te geven aan de rest van de mensen met wie je communiceert.
Het bevordert een professioneel imago en wekt verwachtingen
Mensen verwachten dat een merk een professionele uitstraling heeft, te beginnen met het logo. Een goed logo ontwerp, gemaakt door een deskundige ontwerper, zal je merk doen opvallen, maar ook betrouwbaarder doen lijken. Ook vergroot het inhuren van een logo-ontwerper je kansen op een logo dat uniek en vernieuwend is, en de identiteit van je merk weerspiegelt.
Het zal je merk onderscheiden van de concurrentie
Merken kunnen spelen met logo ontwerp om zich te onderscheiden van de concurrentie. Het gebruik van verschillende kleuren, vormen, stijlen, en typografieën voor het logo ontwerp zijn een geweldige manier om te laten zien wat je merk wel en niet is, in vergelijking met de concurrenten. Een relevant logo ontwerp zal ook helpen mensen het merk binnen de industrie te herinneren.
Het kan een emotionele band met je belanghebbenden vergemakkelijken en merkentrouw stimuleren
Mensen moeten zich onmiddellijk met je merk verbinden als ze je logo zien. Een goed logo ontwerp zal helpen om de herinnering van mensen aan je organisatie en hoe ze zich daarbij voelen te versterken. Als dat gevoel positief is, of de persoon nu een potentiële klant, medewerker of leverancier is, zal het logo bijdragen tot zijn/haar emotionele band met het merk, naast de andere elementen van je merkstrategie. Dit hebben we al gezien in 2010 toen het kledingmerk Gap besloot zijn logo te veranderen en veel consumenten zo teleurgesteld waren over het nieuwe logo ontwerp dat het bedrijf ervoor koos terug te keren naar het oorspronkelijke.
Conclusie
Concluderend is een logo op zichzelf een grafisch element dat het merk vertegenwoordigt, terwijl een merk een combinatie is van alle tastbare en ontastbare aspecten die de organisatie vertegenwoordigen. Zonder het merk zou het logo geen echte betekenis hebben, het zou gewoon een grafisch element zijn.
In combinatie helpen een goed ontworpen logo en een effectieve merkstrategie organisaties hun publiek op een effectieve manier te bereiken, maar ook een veerkrachtig, toonaangevend merk te creëren. Als je ondernemer bent en een nieuw merk wilt bouwen, onderschat dan niet het belang van een goed ontworpen logo, afgestemd op je algemene merkstrategie. Het zal op lange termijn een lonende investering voor je merk en organisatie zijn.