Waarom is een logo belangrijk voor een bedrijf? Deel 2
Waarom is een logo belangrijk voor een bedrijf? Deel 2
Het is memorabel
Je logo leidt het paard naar water. Logo’s zijn een punt van identificatie; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Idealiter wil je dat mensen de aanblik van je logo onmiddellijk verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het hen laat voelen.
Omdat een goed logo een visueel, esthetisch aantrekkelijk element is, roept het positieve herinneringen over je merk op die de naam van je bedrijf alleen misschien niet oproept.
En, als we allemaal eerlijk zijn, sommige van je toehoorders zullen waarschijnlijk de naam van je bedrijf vergeten (vat het niet persoonlijk op – het is de menselijke natuur), maar ze zullen je logo onmiddellijk associëren met hun herinneringen aan je merk.
Het onderscheidt je van de concurrentie
Durf anders te zijn met je logo, want je bedrijfslogo vertelt de consument waarom je bedrijf uniek is. Zeker, misschien zijn er 50 andere koffiehuizen in je stad, maar de jouwe is de enige die zich inzet voor duurzaamheid, en je groene, aardse logo brengt die boodschap thuis.
Een goed ontworpen bedrijfslogo kan door middel van het juiste pictogram of het juiste lettertype alles overbrengen, van de achtergrond van het bedrijf (professioneel, ontspannen, leuk) tot hun missie (amusement, efficiëntie, en innovatie).
Met andere woorden, je logo is het forum om zowel je waarden over te brengen als de consument te laten zien waarom je niet bent zoals je concurrenten – je bent beter.
Het bevordert merkloyaliteit
Consumenten hunkeren naar consistentie. Naarmate je merk groeit, zal je logo meer vertrouwd raken bij een breed scala van consumenten, en die vertrouwdheid creëert de perceptie dat je betrouwbaar en toegankelijk bent.
Denk er maar eens over na: Als je aan het winkelen bent voor trainingsspullen en plotseling een trainingsbroek met de Nike swoosh ziet, ben je meteen klaar om te kopen. Waarom? Omdat je met Nike kleding weet dat je in veilige handen bent; Nike is een merk dat je vertrouwt. Vertrouwen wordt gebouwd op een goed ontworpen logo, en merkentrouw volgt snel.
Als ze je eenmaal aardig vinden, gaan je klanten je steeds weer opzoeken – en je logo is het ding waar ze het eerst naar zullen zoeken.
Jouw doelgroep verwacht het. Je logo is het eerste waar je publiek naar zal zoeken als ze communicatie van je merk zien. Het moet vooraan en in het midden staan van al je marketing materiaal, zoals visitekaartjes, flyers, advertenties, enz. Als je geen logo hebt (en een dat opvalt), dan mis je een kans om je bedrijf in de gedachten van je publiek te laten beklijven.