Wat is het belang van web design voor je doelgroep?
Wat is het belang van web design voor je doelgroep?
Je website moet ontworpen worden met oog voor je doelgroep en moet ervoor zorgen dat deze de gebruikerservaring verbetert. Je website is een van de belangrijkste aspecten van de online aanwezigheid van je merk en het is belangrijk dat je hem goed ontwerpt. Je website is ook de plaats waar je je “bottom-of-the-funnel” leads koestert om conversies te krijgen. Je kunt je dus geen website mislukkingen veroorloven die er toe kunnen leiden dat je prospects van je website bouncen.
Je website moet ontworpen worden met je publiek in gedachten en moet een goede gebruikerservaring bieden. Er zijn nog veel meer voordelen van een goed website ontwerp voor zowel je bedrijf als je publiek.
Merkimago laten zien op de website
Je website is een weerspiegeling van je merk en alles waar het voor staat. Het is meestal een van de eerste dingen waar mensen naar kijken om een merk te leren kennen en helpt dus de eerste indruk te vormen.
De ontwerpelementen van je website, zoals kleuren, lettertypes, afbeeldingen, enz. vormen allemaal je merkidentiteit. Daarom moet je die elementen zorgvuldig kiezen en ze consistent houden op je hele website.
Kleur op de website implementeren
Als je al enkele merkkleuren hebt die overeenstemmen met je logo en andere merkidentiteitselementen, dan zou je die ook op je website moeten gebruiken. Begin je echter vanaf nul, dan kun je deze studie gebruiken om kleurassociaties te begrijpen.
Bijvoorbeeld, als je je merk wilt associëren met vertrouwen, dan moet je de kleur blauw gebruiken. En als je wilt dat consumenten denken dat je merk producten van hoge kwaliteit maakt, dan kan de kleur zwart je helpen dat beeld te vormen. Op dezelfde manier kun je, afhankelijk van welke merkassociaties je wilt vormen, je merkkleuren kiezen.
Je kunt dan kleuren kiezen die bij mensen bepaalde emoties of gedachten oproepen. Zo is blauw de kleur die het meest geassocieerd wordt met vertrouwen en zwart met kwaliteit.
Lay-out is belangrijk op een website
Als vuistregel geldt: houd je lay-out eenvoudig, schoon, en zo ontworpen dat de aandacht naar de belangrijkste onderdelen wordt getrokken.
Ook het aantal menu-opties of de elementen in een uitklapmenu moet je bepalen op basis van de voorkeuren van je publiek. Je kunt experimenteren met een paar verschillende lay-outs en splittesten uitvoeren om te begrijpen wat het beste werkt bij je publiek.
Een van de beste voorbeelden van een rommelig website ontwerp en hoe dat de bruikbaarheid beïnvloedt zie je hieronder. De website is erg moeilijk te navigeren en het ontbreken van een rasterontwerp maakt de website rommelig en chaotisch.