Wat betekent rood in design?
Wat betekent rood in design?
Rood is een erg hete kleur. Het wordt geassocieerd met vuur, geweld en oorlogsvoering. Het wordt ook in verband gebracht met liefde en hartstocht. In de geschiedenis werd het in verband gebracht met zowel de Duivel als Cupido. Rood kan zelfs een fysiek effect op mensen hebben, het verhoogt de bloeddruk en de ademhaling. Het is ook aangetoond dat het de menselijke stofwisseling versterkt.
Rood kan in verband gebracht worden met woede, maar wordt ook geassocieerd met belangrijkheid (denk aan de rode loper bij prijsuitreikingen en evenementen van beroemdheden). Rood duidt ook op gevaar (de reden waarom stoplichten en borden rood zijn, en dat waarschuwingsetiketten vaak rood zijn).
Een rood logo laat zien dat je merk krachtig en energiek is. Als je bedrijf een restaurant is, is rood een verstandige keuze. Het is bewezen dat het de eetlust verhoogt, wat ideaal is voor een bedrijf dat voedselaankopen probeert te stimuleren. Zijn vermogen om de hartslag te verhogen is ook goed voor merken die urgentie proberen te creëren, zoals bij uitverkoop of voor artikelen die typisch impulsaankopen zijn.
Buiten de westerse wereld heeft rood andere associaties.
In China bijvoorbeeld is rood de kleur van voorspoed en geluk. Het kan ook gebruikt worden om geluk aan te trekken. In andere oosterse culturen wordt rood gedragen door bruiden op hun trouwdag. In Zuid-Afrika is rood echter de kleur van rouw. Rood wordt ook geassocieerd met communisme.
In vormgeving kan rood een krachtige accentkleur zijn. Het kan een overweldigend effect hebben als het te veel in ontwerpen gebruikt wordt, vooral in zijn zuiverste vorm. Het is een geweldige kleur om te gebruiken als kracht of hartstocht in het ontwerp willen worden uitgebeeld. Rood kan echter heel veelzijdig zijn, waarbij helderder versies energieker zijn en donkerder tinten krachtiger en eleganter.