Wat is een merk?
Wat is een merk?
Merken zijn interessante, krachtige hersenspinsels van de markt, die een enorme waarde creëren voor organisaties en voor mensen. Omdat merken verschillende functies vervullen, kunnen we de term “merk” op de volgende manieren definiëren:
- Een merk is een herkenningsteken: een naam, teken, symbool, ontwerp, term, of een combinatie van deze dingen die een aanbod identificeert en de keuze voor de consument helpt vereenvoudigen.
- Een merk is een belofte: de belofte van wat een bedrijf of aanbod zal bieden aan de mensen die ermee in aanraking komen.
- Een merk is een troef: een reputatie op de markt die de prijs kan opdrijven en de voorkeur van de klant kan doen uitgaan naar goederen van een bepaalde leverancier.
- Een merk is een geheel van percepties: de som van alles wat mensen geloven, denken, zien, weten, voelen, horen en ervaren over een product, dienst, of organisatie.
- Een merk is “mind share”: de unieke positie die een bedrijf of aanbieding inneemt in de geest van de klant, gebaseerd op zijn ervaringen in het verleden en op wat hij in de toekomst verwacht.
- Een merk bestaat uit alle kenmerken die de goederen en diensten van de ene verkoper onderscheiden van die van de andere: naam, term, ontwerp, stijl, symbolen, klantencontactpunten, enz. Samen werken alle elementen van het merk als een psychologische trigger of prikkel die een associatie veroorzaakt met alle andere gedachten die men over dit merk heeft gehad.
Merken zijn een combinatie van tastbare en ontastbare elementen
Een succesvol merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Een merk is de som van percepties over een bedrijf of product in de geest van de consument. Effectieve merkopbouw kan een sterke, positieve en blijvende indruk wekken en in stand houden, die moeilijk te verdringen is. Merken geven externe aanwijzingen over smaak, ontwerp, prestaties, kwaliteit, waarde, of andere gewenste eigenschappen, als ze goed ontwikkeld en beheerd worden. Merken brengen positieve of negatieve boodschappen over een bedrijf, product of dienst over. Merkpercepties zijn een direct resultaat van vroegere reclame, promotie, productreputatie, en klantenervaring.