De psychologie achter professionele logo’s
Het maken van een logo lijkt misschien niet het belangrijkste om te doen als je nadenkt over alles wat er komt kijken bij het starten van een bedrijf. Ergens in je achterhoofd zegt een stemmetje: “Misschien heb ik helemaal geen logo nodig.”
Gelukkig weet je zelf beter dan dat! Het hebben van een logo is net zo belangrijk voor het opbouwen van een succesvol bedrijf als het hebben van producten en diensten van hoge kwaliteit en enthousiaste aanbevelingen.
De visuele weergave van de merkidentiteit van een bedrijf is het logo
Daarom is het ontwikkelen van een sterke identiteit cruciaal bij het lanceren van een bedrijf. Als je bekend bent met marketingpsychologie, dan weet je al dat er stappen zijn die je kunt nemen om te beïnvloeden hoe consumenten reageren op je merkidentiteit.
Het is in je voordeel om ervoor te zorgen dat elke logo-ontwerpbeslissing weloverwogen is en de betekenis overbrengt die je voor ogen hebt.
Onzorgvuldige ontwerpbeslissingen leveren logo’s op die misleidend of moeilijk te begrijpen zijn. Of, nog erger, slechte ontwerpbeslissingen resulteren in logo’s die helemaal niets overbrengen!
Laten we de psychologie van logo-ontwerp nader onderzoeken
Zo zien we hoe de belangrijkste onderdelen van je huisstijl: lettertypes, vormen, lijnen, kleuren en compositie kunnen veranderen hoe een logo beslissingen van consumenten beïnvloedt.
Tegenwoordig hebben bedrijven slechts ongeveer 2 seconden om potentiële klanten ervan te overtuigen dat hun artikelen de moeite waard zijn.
De basisovertuigingen van jouw bedrijf kunnen interessant worden overgebracht door middel van een logo, dat snel de aandacht van bezoekers kan trekken. Als je een sterk logo hebt om je bedrijf te vertegenwoordigen, kan die korte aandachtsspanne in je voordeel werken.
Een sterke eerste indruk achterlaten
Het logo van een bedrijf is het eerste contact met klanten. Als het goed wordt gedaan, kan het de nieuwsgierigheid van mensen prikkelen en hen aanmoedigen om meer over het bedrijf te weten te komen; zo niet, dan ben je een hele groep potentiële klanten kwijt.